Prezentare Nicolae Szekely

De formație profesională inginer (a terminat Facultatea de Metalurgie la Institutul Politehnic București), în ciuda contextului în care și-a petrecut anii de liceu și studenție, preocupările pentru arte,  în general, filosofie, muzică, poezie – în special, îi acaparează întreaga personalitate și deopotrivă timpul liber.

Pasiunea pentru muzică îl călăuzeşte spre chitara clasică, astfel că în 1980 devine autodidact şi studiază intens repertoriul acestui instrument. Participă la numeroase festivaluri şi spectacole studenţeşti, iar în 1987 câştigă locul I la Festivalul Naţional de Chitară Clasică de la Sinaia. În toamna aceluiaşi an, susţine un recital la Ateneul Român. Având profesia de inginer metalurg (dar şi poet – membru în Uniunea Scriitorilor din România din anul 2001, cu 7 cărţi publicate), după 1988 se stabileşte în Hunedoara, unde continuă preocupările pentru muzică, învăţând şi pe alţii arta cântatului la chitară (câţiva dintre elevii săi se remarcă la mai multe festivaluri de gen din ţară).

În anii 90 este co-organizator al festivalulului „Zilele Chitarei Clasice”, la care participă chitarişti din ţară (Cornel Voicescu, Andrei Constantin, Liviu Georgescu şi elevii săi, Alexandru Creţescu, Nicolae Epureanu cu elevii săi) dar şi de peste hotare, şi anume un duo de lăută, din Belgia. Cu această ocazie întâlneşte pentru prima oară acest instrument. Activitatea chitaristică continuă cu diferite recitaluri (festivalul „Toamna Muzicală”, „Zilele Chitarei Clasice”), urmând ca în anul 2007 să urmeze adevărata întâlnire cu familia lăutei… Grupul „Huniadi Cantores” îi aduce în braţe lui Nicolae Szekely un instrument deosebit: vihuela (replică a unui instrument din perioada renașterii, din Spania secolului XV). Construit de Gyorgy Lorinczi din Tg Mureş, acest instrument îi deschide o nouă lume, aceea a renaşterii. După un an, îşi comandă o lăută, mai apoi o vihuela (construite de acelaşi lutier – Gyorgy Lorinczi), instrumente care îi acaparează întreaga pasiune pentru muzică. Studiază intens repertoriul pentru lăută şi vihuela, este activ la festivalurile medievale din ţară (Sighișoara, Mediaș, Codlea, Tîrgu Neamț, Brașov, Râșnov, Bistrița, Cluj, Alba-Iulia, Sibiu), participă şi la un master-class cu Hopkinson Smith, care îi dezvăluie din tainele tehnicii, speciale, a acestor instrumente. Părăseşte chitara clasică, nu fără oarecare nostalgie, dar fără drum de întoarcere. „Ţi-ai găsit vocea” – îi spune foarte convins Hopkinson Smith, la nedumerirea lui Nicolae Szekely că după aproape 25 de ani de chitară clasică poţi renunţa pur şi simplu… În ceea ce priveşte lăuta, ea nu are încă foarte mulţi adepţi la noi în ţară, cât despre lutieri, doar unul singur – Gyorgy Lorinczi, din Tg Mureş. Susţine recitaluri de muzică renascentistă în diferite locații, în specialCetăți, săli de muzee, biserici: Cetatea Neamțului, Castelul Corvinilor, Bisericafortificată de la Biertan, Casa de Cultură a Studenților din București, Cetatea Râșnovului,Turnul Bastionului din Cluj, Biserica Evanghelică Mediaș, București: Casa de Cultură a Studenților, teatrul particular UnTeatru, Palatul Mogoșoaia, Muzeul Țăranului Român, Palatul Marincu (Calafat), Castelul Peleș, Palatul Magna Curia (Deva), Festivalul Medieval Sighișoara, Festivalul de muzivă veche București, Mica saptamana de muzica (Casa de cultură a Studenților București), diferite cluburi (București, Lugoj, Deva etc).

Lumea muzicală a lui Nicolae Szekely persistă în repertoriul medieval şi renascentist, de o bogăţie şi profunzime nebănuite. Autori ca Francesco da Milano, Enriquez Valderrabano, Miguel Fuenllana, Luis Milan, Pierre Ataingnant, Diego Pisador, John Dowland, Hans Gerle, Hans Judenkoenig, Hans Newsidler, Alonso Mudarra, Francesco Spinacino, sunt doar câţiva din imensa literatură pentru lăută şi vihuela.

Achiziționează un al treilea instrument – o chitară renascentistă, mai exact guiterne sau guiterre, marca Gyorgy Lorinczi, în 2014. Adrian Le Roy și GuillaumeMorlaye sunt autorii importanți ai acestui mic instrument (cu patru grupuri de corzi), dar extrem de polifonic și de un farmec aparte.

Nicolae Szekely nu se oprește aici, în 2015 își comandă o arhilăută (archlute, arciliuto) și o chitară barocă la același Gyorgy Lorinczi, descoperind astfel lumea lui Giovanni Zamboni, Kapsberger, Piccinini sau Robert de Visee.

Preocupările muzicale nu sunt deloc limitate de vreo epocă, perioadă sau gen, orice întâlnire cu muzica adevărată devine o pasiune. Astfel că în colecția proprie au apărut pe rând, o cobză, blokflute (sopran, alto, sopranino), mandolina, instrumente de percuție (tobele, cochetând cu muzica de jazz), cavalul, naiul, și mai nou, o harpă medievală sau gotică.

Chitara barocă – un instrument nelipsit în galeria unui pasionat al muzicii renascentiste și baroce, vine să completeze ”arsenalul” menestrelului Nicolae Szekely, menestrel al Castelului Corvinilor. Gaspar Sanz, Francisco Guerau, François Le Cocq, Santiago De Murcia, Robert de Visee, Francisco Corbetta – doar câteva nume care au avut o contribuție importantă în istoria chitarei pe care o cunoaștem astăzi.

O altă achiziție, de această dată din lumea arabă: oud, instrumentul-strămoș al lăutei…

Alte instrumente din perioada renașterii, harpa gotică, mandolina barocă, santour persan(psalterion), kemence persan (lira pontica), lira saxona si multe altele. Însă muzica nu se oprește doar aici. Nicolae Szekely este profund remarcat de muzica popoarelor, de instrumentele tradiționale din întreaga lume. Astfel, în colecția sa intră o seamă de instrumente de acest fel. Fluier, nai, caval, tilincă, ocarina, bansuri (fluier de bambus indian), kawala egiptean, ney arăbesc, ney turcesc, duduk armenian, flaut irlandez, kalimba și sansula (instrumente originare din Africa de Sud, vechi de mii de ani), kemence și multe altele, chiar și un set de… tobe! Muzica este una singură, spune el. ”Nu am nici o vină că există atâtea instrumente”.

 

PROGRAM

 

Lăuta renascentistă

Jane Pickering Lute Book – 7 Toys

Anonim – Bonny Sweete Boy

Thomas Robinson – Go from my window

John Dowland – Untitled

John Dowland – Mr. Dowland’s Midnight

John Dowland – Lord Willoughby’s welcome home

John Dowland – Fortune my foe

John Dowland – Zouch his march

John Dowland – Mrs. White’s choice

Anonim – Hornpipe

Nicolas Stogers – In nomine Galliarde

Anonim – Pastyme

 

Archlute

 

Greensleeves – Anonim

Giovanni Zamboni – Sonata 9 (1718)

   Prelude

   Sarabande

   Gavotte

Arcangelo Lori – Toccata (Doni lute book 1640)

 

Chitara barocă

 

Gaspar Sanz – Espanoletas

Gaspar Sanz – Folias

Francois le Cocq – Air / La Vilanelle

Hedevig Morner – Schaccon

Santiago de Murcia – Jotta